Educaţie de 7,96 lei. Atât valorează un manual, unic sau nu.

Un manual unic sau 10 manuale la alegere? N-are nicio importanţă atâta timp cât substanţa, seva, esenţa, programa pe care se bazează manualele este aceeaşi. Deşi a suferit diverse modificări de-a lungul anilor, nu s-a schimbat în mod fundamental niciodată. A rămas la fel de stufoasă, de greoaie, fără exerciţii practice şi fără legătură cu lumea în care trăim acum.

manual unic pentru scoala

Încă ne bazăm pe memorare şi nu pe încurajarea gândirii

La limba română încă nu ştim că cel mai important e să îi faci pe copii să iubească lectura şi să aştepte cu nerăbdare dialogul liber din clasă pe marginea cărţilor şi a autorilor lor. Numai aşa vor învăţa să vorbească şi să se exprime corect, fluent şi cu argumente, nu repetând comentarii sau tocind teoria gramaticii.
La matematică îi ducem prea repede pe tărâmul calculelor avansate, unde se simt nesiguri pentru că nu au deprins logica de bază a acestei discipline şi nu au corelat-o cu nevoile lor de zi cu zi. Ceea ce ei trebuie să deprindă este gândirea matematică, atât de necesară în viaţă, iar asta nu se întâmplă.
Istoria, geografia, biologia, fizica intră şi ele rapid în detalii, şiruri de ani şi definiţii greoaie fără să pună în context, fără să îi ajute pe copii să vadă ansamblul şi să simtă frumuseţea acestor discipline.

Pentru toate aceste motive şi multe altele, programa trebuie regândită.

Nu trebuie să fie savanţi din clasa I

Vă dau un exemplu, legat de matematică. Un exemplu care demonstrează cât de tare ne grăbim să le băgăm pe gât calcule complexe cu numere mari înainte ca ei să le poată înţelege şi aplica.
La clasa I, în Romania, elevii învaţă deja să adune şi să scadă numere până la 100. În Finlanda, programa şcolară prevede doar calcule cu numere până la 20.
În clasa a II-a, la noi, copiii trec rapid la numere mari şi calcule până la 1000. Fac înmulţiri şi împărţiri şi intră în studiul fracţiilor. În Finlanda, se rezumă la cunoaşterea operaţiilor matematice cu numere până la 100. Fracţiile simple sunt introduse abia la sfârşitul clasei a III-a, iar adunări şi scăderi până la 1000 se fac abia în clasa a IV-a. (1)

Materiile, regândite din temelii

E nevoie, mai întâi, de un curriculum nou, modern, aerisit, regândit de profesori – pedagogi cu minţi strălucite, în acord cu nevoie lumii în care trăiesc copiii noştri. Abia apoi, pe baza acestuia, editurile trebuie încurajate să inoveze prin grafică, ilustraţie, planuri de lecţii pe care profesorii să le poată adapta în funcţie de nevoile de la clasă.

Manualele nu trebuie să fie simple reproduceri sintetice ale materiei. Prin modul în care sunt organizate, manualele îmbogăţesc şi dezvoltă programa şcolară.

scrie UNESCO în Ghidul de bune practici pentru elaborarea manualelor şcolare. (2)

Manual ieftin, calitate pe măsură

Or, toate acestea sunt imposibile atâta timp cât ministerul va continua să aloce din buget doar 7,96 lei sau 8 lei pentru un manual în doua volume, unul pentru fiecare semestru, şi cu CD pe deasupra. Acestea au fost preţurile pentru manualele de limba română, matematică şi engleză pentru clasele I, a II-a şi a III-a scoase la licitaţie în 2015. (3)

O editură trebuie să producă această carte la un preţ mult mai mic decât cel oferit de minister ca să reuşească să îşi acopere costurile şi să facă şi puţin profit. Şi atunci, cum să ai ilustraţii de calitate şi relevante, cum să îţi permiţi să plăteşti profesori buni care să conceapă şi să structureze bine materia?

Să fim sinceri: a avea o singură versiune de manual sau 100 de versiuni similare are prea puţină importanţă fără o regândire din temelii a programei şcolare.

P.S.
Şi totuşi NU, nu sunt pentru un manual unic, aşa cum a propus ministrul actual al Educaţiei. Concurenţa între edituri, chiar şi numai pentru chestiuni minore de ilustraţie sau mod de prezentare, este benefică. Şi este obligatorie în ţări libere.

 

Articol bazat pe:
(1)
Cum arată curriculum la matematică în Finlanda, detalii găsiţi aici.
Cum arată curriculum la matematică în Romania, vedeţi aici.

(2) Cum se elaborează un manual şcolar. Ghid de bune practici realizat de UNESCO. Îl găsiţi aici.

(3) Criteriile şi preţul pentru licitaţia de manuale (clasele I, a II-a şi a III-a) le găsiţi aici.

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, hai să ţinem legătura. Abonează-te la newsletter, pe banda portocalie de mai sus. Îţi voi trimite noutăţile şi articolele mele. Îţi mulţumesc pentru prietenia ta :)

 

Citeşte şi: Prima zi de şcoală nu se uită niciodată

prima zi de scoala

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>