Îi pregăteşte şcoala de azi pentru meseriile de mâine?

Copiii noştri, acum în şcoală, vor începe să lucreze când lumea se va fi schimbat foarte mult. Până în 2030, inteligenţa artificială şi computerele vor înlocui oamenii în multe meserii. Automatizarea, printarea 3D, genetica şi biotehnologia vor duce la crearea de noi job-uri, de înaltă calificare. Specializările de care va fi nevoie în viitor sunt total diferite de cele de acum, la fel şi abilităţile pe care va trebui să le aibă un angajat. Îi pregăteşte pe copii şcoala de azi pentru viitorul din 2030?

#SuperCoders

sursa foto: pixabay.com

 

Am intrat deja în A Patra Revoluţie Industrială, aşa că începem să intuim cum va arăta lumea de mâine şi ce fel de oameni se vor putea integra cu succes pe piaţa forţei de muncă. E important să creştem în copiii noştri, încă de acum, acele abilităţi care îi vor ajuta în viitor.

 

Care sunt meseriile viitorului?

Cea mai importantă va deveni gândirea analitică şi matematică. Viitorul este al programatorilor şi al creatorilor de software şi de aplicaţii. Vor fi la mare căutare cei care vor putea pune ordine în marea de informaţii digitale. Nu e de mirare că primele două meserii ale viitorului vor fi legate de aceste abilităţi:

1. Analiştii de date – va creşte cererea de astfel de locuri de muncă cu 20% la nivel mondial până în 2024,
2. Programatorii şi dezvoltatorii de software – va creşte cererea de astfel de specialişti cu 18% la nivel mondial până în 2024,
3. Arhitecţii şi inginerii vor fi, în continuare, la mare căutare. Numai că ei trebuie să se specializeze mai ales în biochimie, nanotehnologie, robotică şi structura materialelor,
4. Profesionişti în vânzări, însă mult mai specializaţi, mai ales în domeniile nou- apărute,
5. Senior Manageri cu abilităţi mai ales în conducerea companiilor în perioade de schimbări radicale,
6. Designeri de produse industriale,
7. Specialist în resurse umane care să ajute angajaţii să se reorienteze pe o piaţă a forţei de muncă tot mai competitivă.

Viitorul e S.F.

Sunt şi meserii complet noi acum, dar care vor deveni obişnuite în viitorul nu foarte îndepărtat: nano-medic, chirurg pentru augmentarea memoriei, expert în etică (clonarea va ridica probleme legislative şi sociale), piloţi spaţiali, specialist în efectele schimbărilor climatice, etc.

 

Da, ştiu, viitorul copiilor noştri sună S.F. Dar la cât de repede avansează tehnologia acum, mi se pare un scenariu plauzibil pentru care ar trebui să ne pregătim, încă de pe acum, copiii. Un lucru sigur îl putem face. Putem să îi încurajăm să înveţe şi să se descurce singuri, mai ales în domeniul informaticii. Noţiuni de programare se fac târziu în şcoală, însă copiii noştri dovedesc astfel de aptitudini de la vârste mult mai mici. Trebuie să recunoaştem asta.

#SuperCoders – academie gratuită pentru micii programatori

(P) Pe toţi puştii talentaţi care ştiu deja noţiuni de programare de bază, Orange îi invită la un concurs naţional. Copiii între 10 şi 13 ani sunt provocaţi să îşi dezvolte propria animaţie, folosind platformele gratuite Scratch sau code.org.

Important este să îşi înscrie animaţiile create pe site-ul Orange, în perioada 6 – 26 noiembrie.

Sofia a început deja să exerseze pe platforma gratuită Scratch

Animaţia trimisă la concursul Orange #SuperCoders trebuie să continue următoarea poveste: “Cu mult timp în urmă, înainte să existe problema poluării și deșeurilor, planeta Pamânt era un loc mirific cu aer curat, multe păduri și apă albastră ca cerul. Nu după mult timp au apărut anakinii, o specie invazivă care a început să se hrănească cu ținuturile verzi și să polueze apele Pamântului. Nu departe de noi, într-o altă galaxie, trăia Coder, cavaler al Ordinului SuperCoders, care prin puterile sale magice de a scrie cod putea să rezolve orice problemă. Într-o zi, cavalerul Coder a ajuns din întâmplare cu nava sa spațială pe planeta Pământ și …”

#SuperCoders

Ce pot câştiga micii programatori

Un juriu de specialitate va selecta 50 de câștigători care vor avea posibilitatea de a participa la SuperCoders Online Academy, un curs de 30 de ore interactive în care copiii vor învăța limbajul de programare bazat pe text Python.
În plus, dintre cei 50 de finaliști, Orange va selecta și un câştigător care va fi premiat cu un Lenovo YogaBook, doi căștigători ai locului al doilea care vor primi câte o tableta Samsung și trei câștigători ai locului al treilea care vor primi câte o brăţară de fitness Fitbit.

Un premiu pentru comentariile voastre

Am un super premiu – rucsac, tricou şi sticker –  pentru unul dintre voi, cititorii site-ului educatiecudragoste.ro. Spuneţi-mi, într-un comentariu la acest articol, dacă credeţi că şcoala îi pregăteşte pe copiii de astăzi pentru meseriile viitorului.

În data de 23 noiembrie voi anunţa câştigătorul printr-un update la acest articol.

UPDATE CÂŞTIGĂTOR

Câştigătorul premiului oferit de Orange #SuperCoders este Antonia Pahomi. Mulţumesc tuturor pentru comentariile interesante.

castigator Orange

 

Articolul a folosit informaţii din:
Raportul World Economic Forum – Future of Jobs, 2016
Oficiul Naţional de Statistică din Statele Unite
Biroul de Statistică a Muncii din Marea Britanie

You may also like...

52 Responses

  1. Meseriile viitorului sunt, de asemenea, cele practice, cu aplicabilitate. În grija noastră de a-i transforma în viitori specialiști, uitam ca mai avem nevoie de mecanici, zugravi, tapițeri, instalatori etc. Nu toți copiii sunt făcuți și menita urma meseriile top și practic e imposibil sa fie toți manageri. Manageri peste cine? Școală românească sa pregătească, în primul rand, oameni. Și în funcție de aptitudinile fiecăruia sa se aleagă ceea ce face. Nu, scoala nu ii pregătește. Sistemul și dascalii sunt depășiți și prost informați și, cel mai important, dezinteresati

  2. Hordoan Eniko-Edith says:

    Din păcate educația din Romania este prea învechită pentru noile meserii ce se conturează…totuși bazele educației ar fi satisfăcătoare cu condiția de a se diversifica materiile pentru aptitudinile copiilor.

  3. Stinga says:

    Daca copilului ii place sa invete,da

  4. Stinga Claudia says:

    Daca copilului ii place sa invete, da

  5. Sorin barariu says:

    Nu. Pentru ca scoala romaneasca pune accentul pe memorare, nu pe explorare. Copiii nu invata sa facă proiecte in cadrul carora sa colaboreze pe diferite roluri, nu invata sa conteste motivat si argumentat autoritatea si nu invata ce drepturi au si cum se pot folosi de ele pentru a fi respectati de catre autoritati. Nu invata sa se exprime in public in mod civilizat, relevant si atragator pentru audienta și nu invata cum sa isi dezvolte un sistem critic de gandire.

  6. Daniela says:

    Eu cred ca scoala incepe sa se pregateasca pentru noi schimbari. In scoala dezvoltam proiecte ca Ora de net, code day, ziua sigurantei pe internet, lucram pe platforme on line . Cred ca scoala va reusi sa pregateasca noua generatie! Sunt un profesor optimist!

  7. drila abigaiela says:

    nu stiu..probabil..dar mi se pare ca nu vor mai fi asa de plini de viata si veseli cand eram si noi odata copii

  8. bulilete beatrice says:

    probabil..depinde acum cum va fii..spun ei ca va fi asa..dar v-om vedea

  9. bulilete adelina says:

    Nu toți copiii sunt făcuți și menita urma meseriile top și practic e imposibil sa fie toți manageri. Manageri peste cine? Școală românească sa pregătească, în primul rand, oameni. Și în funcție de aptitudinile fiecăruia sa se aleagă ceea ce face..

  10. drila claudiu says:

    Nu toți copiii sunt făcuți și menita urma meseriile top și practic e imposibil sa fie toți manageri. Manageri peste cine? Școală românească sa pregătească, în primul rand, oameni. Și în funcție de aptitudinile fiecăruia sa se aleagă ceea ce face

  11. Daniela Dragomir says:

    Din pacate , chiar nu cred ca scoala ii pregateste pe copii. Program este invechita , prea multa teorie , putina practica.

  12. Alisa says:

    Scoala habar nu are cum va arata viitorul in care vor trai si munci copiii nostri. Deci … nu, nu ii pregateste pentru viitor.

  13. Ramona says:

    Timpul nu sta, este intr-o continua schimbare. Sunt convinsa ca scoala si educatia (de acasa si cea din Institutii) facuta cu blandete si pasiune pot pregati copii pentru schimbare. Aceleasi probleme le-au avut si parintii nostri, doar conjunctura difera.

  14. bulilete gelu says:

    Nu toți copiii sunt făcuți și menita urma meseriile top și practic e imposibil sa fie toți manageri. Manageri peste cine? Școală românească sa pregătească, în primul rand, oameni. Și în funcție de aptitudinile fiecăruia sa se aleagă ceea ce face.. nu stiu cum va fi

  15. drila claudiu says:

    nu stiu..probabil..dar mi se pare ca nu vor mai fi asa de plini de viata si veseli cand eram si noi odata copii

  16. Georgiana says:

    Scoala romaneasca nu ii pregateste nici macar pentru un job decent, dar pentru unul cum este prezentat in articol.
    Putem vedea cu usurinta tineri cu studii superioare in domenii “moarte”sau greu de accesat, care lucreaza in mall-uri. A lucra, orice, nu este o rusine, pacat este ca dupa 1 an sau 2, acel tanar va intra si mai greu in domeniul pentru care s-a pregatit sau chiar mai rau, nu va lucra niciodata in domeniu.
    Unii tineri aleg sa faca cursuri in particular, cu aplicare directa, ceva concret, decat sa mai “piarda” timpul cu un Master, de exemplu.

  17. Cristina says:

    Din pacate, scoala nu ii pregateste pe copiii noștri pentru meseriile viitorului. Nici nu are cum atata timp cat autorii manualelor si cei care le predau elevilor nu sunt pregatiti si deschiși catre viitor.

  18. Picincu-Hobjila Viorica says:

    Consider ca scoala nu ii pregateste pe copii pentru meseriile viitorului, din pacate :( ; e o avalansa de informatii utile si inutile, ce-i oboseste pe copii si atat. Ritmul de invatare (care, odinioara, era sistematica si corect gandita) este unul alert…mult prea alert.

  19. diana georgescu says:

    nu cred. scoala noastra e mai mult bazata pe teorie, si nu pe lucruri practice. si din pacate e aceeasi scoala din totdeauna, numai ca meseriile s-au mai schimbat, iar copiii nu sunt indrumati spre inclinatile lor, ci totul e facut la modul general, cu totii la fel

  20. Otilia says:

    Clar NUUUUUUII!
    Nici macar pe cei tipici.
    Iar pe cei speciali, nici macar in vise.
    Si tare as vrea sa pot si sa stiu sa fac eu asta pentru copilul meu.
    Dar se pare ca si eu sunt la fel de nepregatita.

    • Şi eu mi-aş dori să ştiu exact ce am de făcut pentru a o putea pregăti pe fiica mea pentru viitor. Încerc să îi dezvolt gândirea critică, să o învăţ să se adapteze uşor, să se perfecţioneze mereu. Sper să îi fie de folos în viitorul pe care îl va trăi.

  21. Gheorghe petruta says:

    .ba da, cu siguranță! Sunt inteligenti si mult, mult mai abili, perspicaci, deschiși la minte!

  22. Roca Loredana says:

    Școala e oglinda viitorului!!!!
    Școală românească, cu mare părere de rău, nu e pregătită pentru viitor!!!
    Nici societatea noastră nu este pregătită pentru viitor!!
    Este o mare problema a noastră, a celor care au copii.

  23. Roca Loredana says:

    Incertitudinea ne macină pe toți!!!

  24. Szasz says:

    Da si nu. Din pacate se pune accent pe hârtiile pe care trebuie sa le facă profesorii. Nu mai ai timp de nimic, toată ziua numai hârtii.

  25. Rodica Bandila says:

    Da,cu o singura,MARE conditie:scoala sa serveasca si nu sa aserveasca copiii in labirinturile intunecate si inguste ale teoriei, ci pe aleile largi si luminate ale practicii!Unde libertatea de alegere,motivatia si creativitatea e adevarata casa/destinatie!❤

  26. Iuli Ana says:

    Scoala de azi, din pacate, nu-i pregateste pe copii pentru meseriile viitorului.

  27. Anghel says:

    Trăim in democrație nu se mai pune accent pe meserii ca înainte de revoluție… dar suntem mai moderni, deschiși la minte mai flexibili… a mică a mea vrea sa devină designer de fashion de animale( hăinuțe pt căței 😱😜! ) .Scoala e buna in orice caz cu reguli și obligații cu entuziasm și dezamăgiri … dar contează Învățătorul și profesorul…. iar mai mult ce vede copilul acasă și cei7 ani de acasă….oricum la școala sau acasă comunicarea e primordială … afecțiunea …. încurajarea… copiii din ziua de azi sunt născuți tehnologici și șmecherași 😜

  28. Cristina Manea says:

    Nu suficient. Scoala noastra nu dispune de resursele tehnologice suficiente pentru a face fata provocarilor lumii moderne. Suntem cu pasi nenumarati in urma cata vreme uneori singurele resurse sunt tabla, creta, manualul, niste fise si uneori video proiectorul.

  29. Cristina says:

    Scoala nu prea ii mai pregateste pentru nimic,din pacate.E lasat totul in seama parintilor.Suntem constienti ca viitorul inseamna internet si de aceea ne indrumam copiii spre astfel de meserii.

  30. Anamaria Andriuca says:

    Noi, profesorii alaturi de părinți suntem sursa lor principala de informație si inspirație. Noi trebuie sa facem tot posibilul ca școala sa nu fie percepută de elevi ca fiind plicitisitoare sau inutila. Noi, trebuie sa fim pregătiți sa facem școala prietenoasa si utila. Elevii noștri trebuie sa vina cu plăcere la școala si sa facem echipa cu ei. Ei știu foarte multe lucruri pentru ca sunt bombardați cu informații din toate direcțiile. Noi trebuie sa-i învățam sa aleagă discearnă între bine si rău. Restul…..programe stufoase, informații inutile, multe, depășite si plictisitoare sunt fără sens pentru generația de azi.

  31. Cristina Măciuceanu says:

    Orice sistem de educație din orice loc și timp își dorește să pregătească elevii pentru viitor…sau cel puțin acesta ar trebuie sa fie fundamentul de la care sa se pornească la drum…mă număr printre optimiști, îmi doresc ca dragostea și dedicarea profesorilor sa nu dispară nici acum, nici peste 100 de ani…fara profesori care sa privească cu înțelegere și înțelepciune în ochii și sufletele copiilor (fie ei mici, sau mari) nu putem să îmbrățișăm un viitor frumos…și da, eu inca mai cred că se poate ca educația sa formeze oameni frumoși, să îi pregătească pentru viitor!!!!

  32. Cris says:

    Am un copil de clasa 1, am ramas uimita cand doamna invatatoare ne-a dat la clasa culegerea “1200 de exercitii de matematica pentru clasa 1″ de la editura “Copilul destept”.Numai cand un copil de 7 ani citeste titlul renunta la dorinta de a face teme, plus ca mai sunt si alte materii.Imi pare rau dar scoala te face sa abandonezi inainte de a incepe.Intr-adevar vor iesi 2 genii iar restul mediocri deoarece nu toti sunt super dotati intelectual.Putin, util si accesibil pentru toti, asa ar trebui facuta programa scolara.

  33. Ana Maria Bocsan says:

    Scoala incearca sa se adapteze schimbarilor. Cei care aveti copii mai mici poate observati acest lucru. Evident .ca ritmul este unul lent!

  34. Klara bosinceanu says:

    Sincer eu nu cred ca,scoala.ii pregateste pt un asa viitor..din pacate invatamantul nu mai este cum era inainte..daca vrem ca ,copii nostrii sa aiba o meserie buna in.viitor clar trrebuie prima oara noi sa ii ajutam iar dupa scoala..

  35. Teodora Cruceru-Uceanu says:

    Buna ziua!
    Baiatul meu face sah de performanta. Are 7 ani. Exceleaza la orice sport face. Este autodidact. Mi-a zis ca vrea sa se faca “preot fotbalist si sahist”, ca sa ajute copiii la lectii si sa-i atraga spre biserica prin joaca, fotbal, sah, germana.

  36. LauraG says:

    Vad asa o “placere” in a critica si iar critica. Multi nici nu ati citit in intregime articolul, doar titlul l-ati preluat fugitiv si fuga la “dat cu pietre”. Opinia mea? Da, sunt multumita de scoala asa cum e, cu neajunsurile de care se face vinovata sau nu. Sunt prea multe aspecte care necesita lungi analize specializate. Sa te dai revoltat fara sa le cunosti nu ajuta la nimic. Si revin cu un sfat, oameni buni, cititi textele integraaal, nu v-a invatat ” la scoala?”

  37. Turcu Marinela says:

    Uneori materia este foarte incarcata. Uneori scoala le rapeste bucuria copilariei. Depinde si de profesori si de parinti cum gestioneaza situatia.

  38. Craita Neagu says:

    Noi am moştenit şi menţinem un cadru educaţional bazat doar pe conţinuturi teoretice, nu şi aplicative şi interdisciplinare. Toate studiile internaţionale ne arată că ariile obligatorii ale unui curriculum naţional sunt: teoretică-conceptuală, aplicativă, interdisciplinară şi gene­ratoare de competenţe de formare continuă. Noi avem curricule care cuprind doar prima arie. Aceasta este diferenţa între fi­lo­so­fia educaţională românească şi aceea din ţările cu educaţie performantă.

  39. Bogdan says:

    Intr-adevar,scoala romaneasca pune mai mult accent pe teorie si prea putin pe logica,argumentare sau dezvoltarea abilitatilor creative.De asemenea,o alta problema ar fi ca dascalii nu reusesc sa se ocupe de toti copiii in parte,sa le explice ce n-au inteles.Ceea ce cred insa e ca scoala ar trebui sa-i formeze mai intai ca oameni,sa-i invete sa fie politicosi,amabili,altruisti,sa pretuiasca natura,mediul inconjurator,sa-i invete ce-s onestitatea si integritatea.Probabil ca atunci n-ar mai exista atatia oameni care arunca mizeriile pe jos in loc sa le arunce in cos,oameni care injura si defaimeaza si mai ales atatia politicieni corupti.Toti copii sunt destepti si stiu ca unii dintre ei vor deveni mari personalitati,insa nu toti au parte de suport material si de cineva din familie care sa-i sprijine,sa-i indrume si sa le insufle acele valori care sa-i ajute sa reuseasca in viata si de aceea uneori stralucirea si talentul lor se pierd.De aceea tind sa subliniez ca pe langa scoala ,un rol important il are si familia.Asadar,sprijiniti-va copiii,indrumati-i spre scoala si spre invatat dar sfatuiti-i sa invete logic ,nu memorand,caci inevitabil,memorand vor uita informatia;lasati-i sa practice cat mai multe hobby-uri si petreceti cat mai mult timp cu ei.

  40. FILOTE NICOLETA DIANA says:

    Nu, școala nu-i pregătește pentru o meserie deoarece școala românească pune mai mult accent pe teorie și mai puțin pe practică, mai mult pe memorare și mai puțin pe explorare. Depinde de cadru didactic cum predă și cât de mult se implică în activitatea didactică. Sunt cadru didactic și, pe lângă memorare și teorie îmi place foarte mult să lucrez cu ajutorul proiectelor și a excursiilor.

  41. Mădălina Bălăceanu says:

    Nu suficient. Copiii sunt sufocați mult prea mult cu informații teoretice ( UTILE de altfel), fără a se pune în practică si partea practica .. Din pacate …

  42. Ana Clara Grecu says:

    Scoala suntem noi, scoala sunt si eu. Si da, eu incerc sa le deschid orizontul elevilor mei. Nu cu culegeri de matematica ci cu experiente cat mai diferite. Le arat pana unde pot ajunge, ce pot atinge, cum sa-si doreasca si cum sa lupte. Incerc sa le aduc lumea mai aproape. Invat cu ei programare pe calculator, invat sa fac evaluate prin proiecte, le aduc istoria mai aproape prin vizite la muzee deschise in casele oamenilor, citim in biblioteca, radem, ii invat ce sa ia de pe internet, cum sa caute informatia. Cred cu tarie ca educatia inseamna sa iesi din tipare si sa inveti unii de la ceilalti. Daca vrei, se poate! Fiindca ministerul sau inspectoratul, sau oricine altcineva nu e cu mine in clasa zi de zi. Dar eu sunt si trebuie sa decid ce e mai bine pentru copiii mei. Si POT sa-i pregatesc pentru viitor!

  43. Mihai Maria Luciana says:

    Prin scoala romaneasca nu intelegem numai ca te invata o meserie sau tabla inmultirii .Eu o vad mult mai profund .
    Scoala romaneasca sa dea oameni capabili sa conduca tara , sa stie pe cine voteaza , sa stie ce voteaza….si ar fi multecde spus.

  44. Ardeleanu Liliana says:

    Meseria viitorului…..hmmm….meseria viitoului este: Capul pe umeri …in orice moment, adaptabilitate la schimbare, cunoașterea sinelui. Clar scoală le oferă informatii de baza…. Dar tot pe parinti cade frumoasa sarcina de a orienta si dezvolta copilul spre gândire logica si analitica…..in timp! :)

Leave a Reply to Picincu-Hobjila Viorica Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>