Mami, voi aveţi încredere în mine?

– Mami, voi aveţi încredere în mine? m-a întrebat Sofia.
– Mai mult decât în oricine în lumea asta.
– Chiar? Ce bine…

Nu cred că există nimic mai important la copiii precum Sofia, aflaţi în şcoala elementară sau în primii ani de gimnaziu, decât să le sădeşti adânc încrederea ei. Să fie mândri de ei şi de ceea ce sunt, să fie siguri că pot realiza ceea ce vor, că pot fi tot ceea ce îşi propun să fie.

cum dai incredere copiilor

sursa foto: freepik.com

Sofia are 9 ani şi îi simt gândurile şi îndoielile şi toate întrebările pe care le are. I-am spus de multe ori că avem încredere în ea, am încurajat-o mereu, am lăsat-o să îşi urmeze pasiunile. Am fost atenţi la ea şi nevoile ei. Dar tot a simţit nevoia să întrebe direct dacă avem încredere în ea. Atât de mare este nevoia copiilor de a avea aprobarea şi sprijinul nostru. Atât de mult au nevoie de încredere ca să prindă aripi!

Iar în etapa asta din viaţa lor e important să aibă încredere în ei şi stimă de sine. Pentru că apar primele tentaţii.
Sofia, de exemplu,  vrea să fie acceptată de grupul ei de colegi şi prieteni, iar asta o face, uneori, să se comporte diferit. Să uite lucrurile pe care le-a învăţat de la noi, să se transforme, să imite modul de a fi al altora, să devină ceea ce nu este. Sigur, la vârsta aceasta, sunt doar primele semne şi pericolul nu este mare. Dar simt că trebuie să îi spunem mereu că avem încredere în ea, că suntem mândri de ea şi că nu are nevoie să fie altcineva, pentru că e bine aşa cum e ea.

Întrebarea esenţială pentru copiii între 6 şi 12 ani este: Pot să reuşesc?

Am încercat să înţeleg mai bine ce nevoi au copiii la vârsta aceasta şi de unde vine dorinţa atât de pregnantă a Sofiei de a fi sigură că are toată încrederea noastră.
Am citit teoria lui Erik şi a lui Joan Mowat Erikson cu privire la stadiile de dezvoltare socioemoţională (*). Ei spun că între 6 şi 12 ani, întrebarea esenţială pe care şi-o pun copiii este: Pot să reuşesc?

  • Copiii devin mai conştienţi de ei înşişi, ca indivizi;
  • Fac eforturi să fie responsabili, să fie buni şi să ducă la bun sfârşit  ceea ce li se dă de făcut;
  • Copiii sunt dornici să înveţe să scrie, să citească, să calculeze…
  • Încep să îşi formeze valori morale, să recunoască diferenţele între indivizi;
  • Încep să îşi exprime nevoia de independenţă prin acte de rebeliune, prin a răspunde urât părinţilor şi a nu fi ascultători.

Erik şi Joan Mowat Erikson văd şcoala elementară ca fiind o perioadă critică în dezvoltarea încrederii în sine. În mod ideal, în această perioadă, copiii au susţinerea învăţătorilor, a părinţilor şi a colegilor. Le sunt recunoscute meritele şi sunt încurajaţi. Numai că nu se întâmplă mereu aşa. Dacă sunt ridiculizaţi şi pedepsiţi pentru că nu au reuşit să îndeplinească o sarcină sau o temă, copiii simt că nu sunt în stare să se ridice la înălţimea aşteptărilor. Şi atunci creşte în ei sentimentul de inferioritate.

Copiii încep să îşi recunoască talentele şi continuă să îşi descopere noi interese. S-ar putea să dorească să înceapă să practice un sport, dacă asta le place, sau să înceapă să cânte, dacă sunt talentaţi la muzică. Dacă nu sunt lăsaţi să îşi descopere abilităţile şi le sunt îngrădite activităţile, încep să nu mai fie motivaţi, le scade încrederea în ei şi devin indivizi letargici, o stare care se va adânci şi mai mult în timp.

Dacă simt că nu sunt acceptaţi şi încurajaţi acasă, copiii caută înţelegere în exterior şi devin dependenţi de părerea pe care o au ceilalţi despre ei. Toate acţiunile lor se vor îndrepta către a obţine aprobarea celorlalţi. Nu vor avea niciodată încredere în ei şi vor fi mereu la mâna celui care le face chiar şi cel mai mic compliment sau le arată atenţie. Iar asta mi se pare cel mai periculos.

Acum înţeleg mai bine acea întrebare a Sofiei: Mami, voi aveţi încredere în mine? Noi îi spunem mereu asta, dar ea simte, clar, nevoia de mai mult. De un: Avem încredere în tine mai mult decât în oricine în lumea asta!

 

Dacă ţi-a plăcut articolul, hai să ţinem legătura. Abonează-te la newsletter, pe banda portocalie de mai sus. Îţi voi trimite noutăţile şi articolele mele. Îţi mulţumesc pentru prietenia ta :)

(*) Articol bazat pe informaţii din:
Erickson’s Stages of Social-Emotional Development, Child Development Institute 
High and Healthy Self Esteem, Psychology Today

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>