Hărțuirea și jignirile între copii s-au mutat online. Și sunt mai periculoase.

Credeți că dacă școala este online, copiii nu se mai rănesc, nu se mai jignesc, nu își mai spun cuvinte urâte sau nu se mai amenință? Nici vorbă. Poate că nu își mai fac vânt pe scări și nu se mai îmbrâncesc pe holuri, dar hărțuire există în continuare. Ba chiar o formă care mi se pare cu mult mai periculoasă.

E mai periculoasă pentru că poate răni mai ușor.

sursa foto: freepik.com

Copiii sunt mai fragili emoționali în perioada aceasta când nu mai merg la școală, când nu se mai pot baza atât de mult pe prieteni, când nu mai există profesorii sau dirigintele care să observe conflictele sau tristețea
din privirea lor și să îi întrebe ce s-a întâmplat.

Copiii stau ore în șir în fața ecranelor. Și nu le folosesc doar pentru a asculta profesorul în timp ce predă lecția. Le folosesc mai ales pentru a trimite mesaje, pentru a încerca să mențină vii relațiile cu colegii, pentru a nu fi excluși din cercul de prieteni. Orice mesaj pierdut e pentru ei o dramă, orice discuție de grup la care nu sunt invitați să participe e sfârșitul lumii. De aceea sunt atenți la orice notificare și viața lor gravitează în jurul telefonului.

În mediul online, copiii fragili sunt și mai fragili, iar cei care jignesc și hărțuiesc sunt și mai amenințători. Se ascund în spatele ecranului și de acolo aruncă zeci de insulte. Mesajele lor străbat internetul și se transformă în arme. Arme adevărate.

Iar eu m-am referit aici doar la cazurile de hărțuire între colegi. Atunci când copiii cad victime unor persoane necunoscute care îi agresează sau îi șantajează online, lucrurile se complică și mai mult. Iar rănile lăsate sunt și mai adânci.

sursa foto: freepik.com

Un studiu recent al Asociației Telefonul Copilului arată așa:
* cyberbullying are loc pe platformele online cele mai utilizate de copii: Facebook – 23%, WhatsApp – 21%, Instagram – 19%.
* principalul motiv pentru care au fost agresați este aspectul fizic.
* 62% dintre victime au fost agresate de un alt elev, iar o treime de un grup de elevi.
* 72% dintre elevii din România sunt victime ale abuzului de tip bullying.
* doar 40% dintre copiii care au fost agresați au avut curajul să își recunoască postura de victimă.
În mediul online, a aflat același studiu, cel mai des copiii se rănesc unul pe celălalt prin mesaje denigratoare, se intimidează amenințând că vor răspândi zvonuri, informații false și bârfe și se șantajează cu utilizarea unor imagini în care victimele se află în situații neadecvate.

Poate mai mult decât oricând, copiii au nevoie de sprijin să fie mai buni. Au nevoie de atenția noastră, a părinților, mai mult decât oricând. Pentru că doar noi stăm cu ei acasă. Au nevoie ca și noi să fim calmi, să avem relații corecte și cordiale cu colegii. Pentru că stăm împreună acasă, copiii observă mult mai ușor orice comportament neadecvat al nostru.

Mai mult decât oricând copiii au nevoie de sprijin. Îl pot găsi la Telefonul Copilului 116 111. Este un număr gratuit gestionat de asociația cu același nume, la care răspund psihologi și consilieri. Numai în ultimul an, la Telefonul Copilului au fost raportate 2.445 de cazuri de abuzuri.

(P) Primul pas pentru a opri abuzurile este cunoașterea. Copiii și adolescenții trebuie să știe ce este bullyingul și cum se pot apăra. Pe platforma https://clubulprieteniei.cartoonnetwork.ro/ veți găsi resurse educaționale pe înțelesul copiilor, videoclipuri și instrumente pe care ei le pot folosi pentru a nu deveni victime ale hărțuirii. Resursele de pe această platformă pot fi folosite și de profesori la orele de dirigenție. Este al șaselea an consecutiv când Cartoon Netwoork duce o campanie împotriva bullying și susține Asociația Telefonul Copilului.

Acest articol face parte dintr-o campanie Cartoon Network remunerată.

sursa informațiilor: 72% dintre elevii din România sunt victime ale abuzului de tip bullying, studiu realizat de Asociația Telefonul Copilului, decembrie 2019

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *